tirsdag

Hatets arena

I kveld går BBC-dokumentaren 'Hatets arena' på NRK. Den lurer jeg på om ikke jeg skal få med meg. Ikke fordi jeg er så overstadig interessert i fotball, men fordi fotballarenaer er en plass hvor nynazistiske holdninger kommer til uttrykk. For et par dager siden gikk rådgiver for Antirasistisk senter, Shoaib Sultan, ut i norske medier og advarte norske borgere med asiatisk og afrikansk utseende om å reise til fotball-EM i Polen og Ukrania fordi nynazistiske pøbler kan finne på å gå til angrep. Og jeg tenkte i mitt stille sinn at vi har fremdeles en lang vei å gå når det gjelder bekjempelse av slike holdninger. 

Aftenposten skriver i dag om at familiene til England-spillerne Theo Walcott og Alex Olade-Chamberlain velger å holde seg hjemme fra mesterskapet fordi det er fare for vold og rasisme. Og vi snakker Europa i 2012. Ifølge dokumentaren viser arrangørene liten vilje til å gjøre noe med situasjonen. Nazihilsninger skjer på tribunen, sanger med antisemittisk synges og fotballspillere blir møtt med apelyder og apebevegelser. I tillegg begynner nynazistene å banke løs på noen indiske studenter, uten at noen vakter griper inn. 

Da jeg besøkte en videregående skole i Warszawa i 2000, som en del av valgfaget internasjonalisering på Bjørkelangen videregående skole, så oppdaga jeg at en slags merkelig motvilje blant de polske elevenes lærere om å se minnesmerket for alle holocaustofrene som gjorde opprør under 2.verdenskrig. Heldigvis hadde vi med oss en standhaftig engelsklærer som krevde at alle elevene skulle se det minnesmerket. Hans polske kolleger kunne ikke helt se poenget. 

Så hvis dette er en slags allmenn holdning til holocaust og 2.verdenskrig i Polen, så er det kanskje ikke så rart at nynazister for lov til å heise flagget under fotballkamper på Legia Warszawa.


Les mer om rasisme og innvandring på linkene under!

2 kommentarer:

  1. DU VET INGEN TING OM POLEN OG OM POLSKE HISTORII. HAR DU SET KANSKJE LÆREPLANEN FRA POLSK SKOLEN? JEG TROR IKKE.
    Idioter ER over hele verden, men... i polske skoler de lærer mer enn i norskE f. exp i 5 Klasse DE kjenner Polske historien fra 990 r.n.e. til 1411 r.n.e.I NORGE barne vet ikke hvor stor Afrika (pa kart). jeg beklager , men du har ikke lov til a vurdere polske unge pa grunn av denne episoden.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...